
10 wskazówek jak rozwiązywać zadania maturalne z fizyki.
Rozwiązywanie zadań maturalnych to oprócz wiedzy odpowiednia technika i doświadczenie. Jak uniknąć typowych błędów? Oto kilka prostych zasad dzięki którym Wasza praca z arkuszem stanie się bardziej owocna, a wynik końcowy da większą satysfakcję.
WSKAZÓWKA 1
W pierwszej kolejności rozwiązuj zadania, których treść jest Tobie dobrze zrozumiała. Zadania trudne zostaw na później.
- w trakcie robienia zadań zaznacz (np. znakiem zapytania, gwiazdką itp.) te zadania, których odpowiedzi nie jesteś pewien i wymagają powtórnego przeanalizowania, dzięki czemu szybciej je znajdziesz w kolejnym czytaniu arkusza
WSKAZÓWKA 2
Przeczytaj bardzo uważnie treść zadania – większość błędów w zadaniach nie wynika z braku wiedzy, lecz ze złego zrozumienia polecenia
- Przeczytaj polecenie 2 razy
- Gdy polecenie lub sama treść zadania jest długa lub/i trudna do zrozumienia rozbij treść na części
i przeanalizuj każde zdanie po kolei - Na podstawie polecenia określ jakie czynności masz do wykonania w zadaniu i podkreśl słowa określające polecenia np. oblicz, wykaż, ustal, wymień, wyjaśnij, nazwij, narysuj, podaj przykład itp.
- Przeanalizuj kartę wzorów z działu, o którym mowa w zadaniu.
WSKAZÓWKA 3
W zadaniach obliczeniowych:
- podkreśl w tekście zadania wartości liczbowe i wypisz dane oraz szukaną
- zamień jednostki
- dziel rozwiązanie na etapy
- w zadaniach wyżej punktowanych wykonuj obliczenia na raty (dzięki czemu zyskujesz punkty cząstkowe)
- pamiętaj o zapisaniu osobno wzoru końcowego
- przed użyciem kalkulatora wpisz wartości liczbowe do wzoru końcowego
- obliczenia na kalkulatorze wykonuj 2-3 razy
- wynik końcowy niecałkowitych wartości liczbowych podaj w postaci ułamka dziesiętnego
- nie zapomnij o zapisaniu wyniku końcowego wraz z jednostką
WSKAZÓWKA 4
W zadaniach teoretycznych prawda-fałsz i wynikowych:
- powiąż opisane w zadaniu zagadnienie z określoną definicją lub prawem fizyki (pamiętaj, że każde zadanie sprawdza umiejętność stosowania praw fizyki lub znajomość definicji wielkości fizycznych)
- wykonaj rysunek lub wykorzystaj pomocniczy i dorysuj wielkości stosowane w opisie zadania
- rozumowania pomocnicze zapisuj w brudnopisie
WSKAZÓWKA 5
W zadaniach z wykresem:
- nazwij osie i podaj odpowiednią jednostkę wielkości mierzonej
- wykonaj skalowanie osi przed narysowaniem osi
- skalę przyjmij równomiernie i nie zapisuj na osiach wartości liczbowych z tabeli
- zaznaczając niepewności pomiarowe pamiętaj o prostokątach dla małych wartości odchyleń i widełkach dla większych wartości niepewności pomiarowych
- wykres linią ciągłą prowadź między punktami, których wartości masz dane w tabeli
- pozostałe odcinki rysuj linią przerywaną, jako przewidywany przebieg wykresu
WSKAZÓWKA 6
W zadaniach graficznych z rysowaniem wektorów:
- rysunek wykonuj za pomocą linijki (mało staranny rysunek nie podlega ocenie)
- zachowaj odpowiednie proporcje między wektorami
- pamiętaj o odpowiedniej kolejności rysowania wektorów
- podczas rozkładania wektora na składowe dorysuj linie pomocnicze
- w opisie wektorów nie zamieszczaj współrzędnych wektorów
WSKAZÓWKA 7
W zadaniach doświadczalnych:
- kolejne czynności wymień w punktach
- zrób rysunek pomocniczy, jeśli ułatwia to opis doświadczenia
- wyprowadź wzór na wielkość wyznaczaną w doświadczeniu
- pamiętaj o zapisaniu konieczności wykonania kilku prób pomiarowych
WSKAZÓWKA 8
W zadaniach opisowych z analizą tekstu źródłowego:
- udzielaj odpowiedzi zgodnie z poleceniem
- posługuj się określeniami fizycznymi, a nie potocznymi
- nie pisz wszystkiego co wiesz, tylko to co nakazuje polecenie, informacje zbędne nie podlegają ocenie, nie dostajesz dodatkowych punktów, a tylko tracisz czas
- kiedy do jednego polecenia podasz kilka odpowiedzi, jedna będzie dobra, a druga zła to nie dostaniesz żadnego punktu, nawet za tą dobrą odpowiedź
- wiele błędów w zadaniach opisowych wynika z rozwlekłych odpowiedzi, im więcej piszesz, tym większa szansa na popełnienie błędu
WSKAZÓWKA 9
Po rozwiązaniu arkusza przeczytaj swoją pracę.
Metody sprawdzania:
- według wypisanych szukanych w zadaniach obliczeniowych dokonaj analizy uzyskanych wyników i sprawdź czy zapisane zostały z jednostką
- sprawdź podkreślone wcześniej polecenia pod kątem wykonanych obliczeń i podanych odpowiedzi
- ustal czy wszystkie słowa kluczowe w pytaniu (najczęściej rzeczowniki) znalazły się w Twojej odpowiedzi i czy się do nich odniosłeś
- zadaj pytanie do udzielonej odpowiedzi, sprawdź czy Twoje pytanie odpowiada poleceniu z zadania
- sprawdzając ponownie zadanie, zacznij od swojej odpowiedzi, a dopiero następnie przeczytaj polecenie (w ten sposób zmusisz swój mózg do większej pracy)
WSKAZÓWKA 10
Pilnuj upływu czasu podczas rozwiązywania zadań
- czas na jedno zadanie to ok. 5 minut
- różne zadania wymagają różnego nakładu czasu
- zadania sprawiające Ci trudność, wymagające większego nakładu czasu (zadanie z analizą tekstu) zostaw na koniec, nie marnuj czasu, rozwiąż to co potrafisz – to co daje Ci punkty
- ćwicząc arkusze mierz swój czas rozwiązywania